آموزش و تربیت کودکان

راهکارهایی برای از پوشک گرفتن کودک لجباز

آموزش توالت رفتن می‌تواند یک فرایند طولانی و چالش‌برانگیز برای هر والدینی باشد که فرزندان خردسال دارند. از پوشک گرفتن کودک لجباز بسیار سخت تر به نظر میرسد. هر کودکی در سن خاصی آمادگی یادگیری دستشویی رفتن را دارد. برخی ممکن است به سادگی آماده ترک کردن پوشک را نداشته باشند و لجبازی کنند. اگر کودک شما به سن 2 سالگی رسید  باشد حتما سوال شا هم این است که با این مشکل و لجبازی کودکان از پوشک گرفتن چه کنیم؟ اگر از قبل برنامه‌ریزی داشته باشیم، می‌توانیم از به وجود آمدن بسیاری از آنها در وهله اول جلوگیری کنیم.

در این بخش می توانید قسمت سوم پادکست رادیو پیواز با عنوان “با لجبازی کودکان چه کنیم؟” را ملاحظه بفرمایید.

حل مشکلات آموزش دستشویی رفتن به کودکان

برخی از کودکان به دلیل اضطراب از دستشویی رفتن اجتناب می‌کنند و ما آن را به حساب لجبازی می‌گذاریم. گاهی اوقات فقط ترس از امتحان کردن چیز جدید موجب این لجبازی است. برخی مواقع کودکان نگرانی‌های خاصی در مورد توالت رفتن دارند. آنها ممکن است از سروصدایی که توالت‌ها ایجاد می‌کنند، یا از روش مرموز ناپدید شدن ادرار و مدفوع ترسیده باشند. از افتادن در توالت بترسند یا نگران باشند که چیزی – موجودی یا هیولا – در کمین است.

علاوه بر این، بسیاری از بچه‌ها تجربیاتی داشته‌اند؛ با یبوست، عفونت‌های دستگاه ادراری یا سایر مشکلات پزشکی که باعث شده است توالت رفتن را با درد مرتبط کنند. دلیل ترس کودک هر چه باشد، تحت فشار قرار گرفتن برای آموزش توالت کمکی نمی‌کند. این ترس موجب لجبازی در او می‌شود.

برای از پوشک گرفتن کودک لجباز ابتدا مطمئن شوید که کودک شما از یبوست، مدفوع سفت یا هر بیماری بالقوه دردناک دیگری رنج نمی‌برد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی آب می‌نوشد و یک رژیم غذایی با فیبر بالا مصرف می‌کند.

با استفاده از کتاب‌های مصور یا نمایش، به کودک خود نشان دهید که دستشویی رفتن چگونه است. کودک خود را با صندلی دستشویی آشنا کنید. فرزندتان را برای همکاری تحسین کنید. همان‌طور که کودک شما این فرایند را بیشتر می‌پذیرد، به تدریج جلسات را طولانی‌تر کنید.

لجبازی و امتناع کودکان برای نشستن بر روی صندلی

گاهی اوقات بچه‌ها از نشستن روی صندلی یا توالت امتناع می‌کنند. ابتدا مطمئن شوید که فرزندتان هنگام نشستن از ثبات و قدرت برخوردار است. برای آموزش درست و کاهش لجبازی کودکان از پوشک گرفتن از صندلی آموزش مناسب استفاده کنید. برای استفاده از صندلی آموزشی کودک یک چهارپایه کوتاه زیر پای کودک خود قرار دهید.

در مراحل از پوشک گرفتن کودک لجباز آمادگی روانی فرزندتان را در نظر بگیرید. امتناع کودکان از دستشویی رفتن نشانه آن است که کودک شما برای آموزش آماده نیست. بهتر است یک الی دو ماه از آموزش دست بردارید بعداً دوباره تلاش کنید.

تلاش برای تحمیل آموزش توالت رفتن به کودکی که آمادگی ندارد ایده بدی است. یک رویکرد اجباری همچنین می‌تواند اضطراب و ترس فرزند شما را افزایش دهد؛ باعث ایجاد مشکلات بیشتر در آموزش می‌شود. چگونه می‌توانید بفهمید که فرزندتان از نظر روانی آماده شروع آموزش است؟ کارشناسان علائم مختلفی را پیشنهاد کرده‌اند. مهمترین علائم آمادگی روانی دستشویی رفتن عبارتند از:

  • کودک در مورد نیاز به ادرار کردن یا مدفوع آگاهی دارد و با او ارتباط برقرار می‌کند.
  • کودک می‌تواند شلوار خود را بالا و پایین بکشد.
  • کودک به انجام کارها برای خودش علاقه‌مند است و به مهارت‌های جدید افتخار می‌کند.

لجبازی کودکان در مدفوع کردن

هنگام از پوشک گرفتن کودک لجباز ممکن است متوجه شوید که کودک شما از اجابت مزاج خودداری می‌کند. امتناع از دفع مدفوع با یبوست و حرکات دردناک روده مرتبط است. برای درمان لجبازی کودکان در از پوشک گرفتن و دفع مدفوع باید مراقب رژیم غذایی و مصرف مایعات کودک خود باشید و مشکل را با پزشک اطفال در میان بگذارید.

اگر بتوانید دفع مدفوع را برای فرزندتان آسان‌تر کنید، ممکن است مشکلات مربوط به آموزش اجابت مزاج به زودی برطرف شود. در مطالعه‌ای که روی بیش از 400 کودک خردسال انجام شد، از والدین خواسته شد تا از کودکان به دلیل اجابت مزاج تمجید کنند و از اصطلاحات منفی برای مدفوع اجتناب نمایند. بر نحوه ارتباط خود با فرزند خود نظارت داشته باشید و از ارسال پیام منزجرکننده یا شرم‌آور اجابت مزاج خودداری کنید.

نگه داشتن ادرار

برخی از کودکان در طول فرآیند آموزش توالت رفتن تمایلی به ادرار کردن نشان نمی‌دهند. هنگام از پوشک گرفتن کودک لجباز با این مشکل نیز روبرو خواهید شد. احتباس طولانی‌مدت ادرار کودکان را در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های دستگاه ادراری و سایر مشکلات قرار می‌دهد.

ابتدا، از توصیه‌هایی که قبلاً در مورد اضطراب، تشویق، تمجید و سایر مشوق‌ها ذکر شد، پیروی می‌کنید.

عفونت‌های دستگاه ادراری و یبوست هر دو می‌توانند در احتباس ادرار نقش داشته باشند. علاوه بر این، برخی از کودکان به دلیل عوامل فیزیولوژیکی غیرمعمول، مانند مجرای ادراری بیش از حد باریک، احتباس ادرار را تجربه می‌کنند. ارائه‌دهنده پزشکی شما می‌تواند به شناسایی این مشکلات کمک کند یا آنها را رد کند.

هنگامی که کودک شما ادرار می‌کند، او را تشویق کنید تا زمانی که مثانه کاملاً خالی شود. جلسات منظم و مکرر را در طول روز نگه دارید.

لجبازی کودکان از پوشک گرفتن

چه زمانی برای آموزش و مواجه نشدن با لجبازی کودک برای دستشویی رفتن مناسب است؟

آمادگی شما برای از پوشک گرفتن کودک لجباز بسیار مهم است. در غیر این صورت این روند می‌تواند هم برای شما و هم برای کودک شما بسیار استرس‌زا باشد. سعی نکنید تا تاریخ معینی این آموزش را به اتمام برسانید. فشار زمان می‌تواند باعث استرس غیر ضروری شما و فرزندتان شود.

در صورت امکان، ایده خوبی است که وقتی هوا گرم است شروع کنید. این بدان معناست که کودک نوپا شما می‌تواند کمتر از حد معمول لباس بپوشد. به طور کلی5 علامت وجود دارد که نشان می‌دهد کودک شما آمادگی لازم را دارد.

  • کودک نوپا شما می‌تواند تا 2 ساعت یا در طول چرت خشک بماند.
  • به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی باید به دستشویی برود.
  • رفتار شما را تقلید می‌کنند و شما را تا دستشویی دنبال می‌کند.
  • با انجام کارها نشانه‌هایی از استقلال را نشان می‌دهد.
  • درخواست تغییر می‌کند و از احساس خیس بودن متنفر است.

راهکارهایی برای از پوشک گرفتن کودک لجباز

برای از پوشک گرفتن کودک لجباز باید پروسه‌ای را طی نمایید. اگر کودک شما لجبازی می‌کند و به پوشک وابستگی دارد استفاده از پوشک را غیرمجاز کنید. این رویکرد از یک روش تمرینی فشرده پیروی می‌کند برای موفق شدن باید صبور باشید. برای محدود کردن وسوسه‌ها و یادآوری‌ها، باید پوشک‌ها را از دید خارج کنید.

همچنین می‌توانید زمان‌هایی را که کودکتان می‌تواند از پوشک استفاده کند، مانند هنگام چرت زدن یا بیرون رفتن، کنار بگذارید. اگر کودک شما در تعویض پوشک و لباس زیر مشکل دارد، بهتر است از شلوارهای ضخیم تمرینی، مایعات کمتر در ساعات عصر و پوشش محافظ روی تخت استفاده کند.

هنگامی که کودک شما زمانی که می‌خواهید از لگن استفاده کند از شما پوشک می‌خواهد، با آرامش و قاطعیت او را راهنمایی کنید تا از لگن استفاده کند. اگر بعد از چند روز تلاش پیشرفتی در کودک خود مشاهده نکردید ممکن است به این معنی باشد که او کاملاً آماده آموزش دستشویی رفتن نیست. اگر مطمئن نیستید، نشانه‌های آمادگی را مرور کنید و یک یا دو ماه دیگر دوباره تلاش کنید. دادن زمان و فضای اضافی به فرزندتان ممکن است منجر به یک تجربه آموزشی سریع‌تر و مثبت‌تر شود، زمانی که هر دوی شما آماده امتحان مجدد هستید.

23 مقاله

درباره نویسنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *