آموزش و تربیت کودکان

چگونه لجبازی در کودکان 7 ساله را کاهش دهیم

تربیت فرزند به خودی خود کار سخت و دشواری است، حالا فکرش را هم بکنید با یک کودک 7 ساله لجباز سر و کار داشته باشید! اینکه چطور باید با لجبازی در کودکان 7 ساله برخورد کرد، به صبر و زمان نیاز دارد.

 مشکل اینجاست وقتی از او می‌خواهید کاری را انجام دهد، رفتارهای ناسازگارانه‌ای از خودش نشان می‌دهد که این شما را کلافه می‌کند. لجبازی در این سن بهداشت روانی کودک و والدین را به خطر می‌اندازد و می‌تواند تاثیرات نامطلوبی روی عملکرد تحصیلی کودک و دیگر جنبه‌های مهم زندگی‌اش داشته باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم به بررسی نشانه‌های لجبازی در کودکان هفت ساله و نحوه برخورد صحیح با آن‌ها بپردازیم. با ما همراه شوید.

در این بخش می توانید قسمت سوم پادکست رادیو پیواز با عنوان “با لجبازی کودکان چه کنیم؟” را ملاحظه بفرمایید.

آیا لجبازی در کودکان 7 ساله طبیعی است؟

همه کودکان ممکن است عصبانی شوند، گریه کنند، تکالیفشان را انجام ندهند، بهانه‌های مختلف بیاورند و …؛ اما اگر این رفتارها در کودکان هفت ساله مدام تکرار شوند، این موضوع طبیعی نخواهد بود.

با رشد مهارت‌های زبانی کودکان، مهارت‌های اجتماعی آن‌ها و توانایی‌شان برای کنترل و مدیریت احساسات نیز پیشرفت می‌کند، منطقی‌تر می‌شوند و مسلما میزان لجبازی در کودکان 7 ساله کمتر می‌شود.

نشانه‌های لجبازی در کودکان هفت ساله چیست؟

لجبازی در کودکان 7 ساله نوعی اختلال رفتاری است؛ اما قبل از اینکه به کودکتان برچسب لجباز بودن بزنید، توصیه می‌شود خوب الگوهای رفتاری‌اش را زیر نظر بگیرید و ویژگی‌های شخصیتی‌اش را بشناسید تا تعیین کنید آیا رفتارهایش از روی لجبازی است یا دلیل دیگری دارد.

مسلما بهترین راه برای شناسایی کودکان 7 ساله لجباز این است که از یک مشاور یا روانشناس کودک کمک بگیرید؛ اما به منظور تشخیص زودتر خودتان هم می‌توانید رفتارهای او را برای یک مدت زیر نظر بگیرید.

اگر این رفتارها مرتب تکرار شدند باید به فکر درمان لجبازی در کودکان 7 ساله باشید. برخی از شایع‌ترین نشانه‌های لجبازی عبارت‌اند از:

  • گوش ندادن به خواسته‌های دیگران
  • پرخاشگری و عصبانیت
  • کینه‌توزی
  • انجام ندادن تکالیف و مسئولیت‌ها
  • عدم برقراری ارتباط صحیح با هم سن و سالان
  • بهانه‌گیری‌های مداوم
  • جیغ کشیدن در مواقعی که خواسته‌هایش تامین نمی‌شوند

نحوه برخورد صحیح برای تربیت کودک هفت ساله چیست؟

چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید در موقعیت‌های مناسب برای تربیت کودک 7 ساله خود از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شوند:

1-به کودک باج ندهید

خیلی از والدین به خاطر اینکه کودک سر و صدا و داد و فریاد نکند، خیلی زود تسلیم خواسته‌هایش می‌شوند؛ بدون اینکه متوجه باشند این رفتار در واقع نوعی باج دادن به کودک است.

به همین دلیل توصیه می‌شود وقتی فرزندتان خواسته‌ای را مطرح کرد، به حرف‌هایش گوش دهید و اگر برایتان میسر بود، خواسته او را برآورده کنید. به او بگویید تنها در صورتی که صبور باشد و داد و فریاد نکند، به خواسته‌هایش گوش خواهید کرد. با این کار او را به سکوت و صبر تشویق کرده‌اید.

اگر خواسته فرزندتان به صلاحش نباشد، دلیل نپذیرفتن آن را برایش توضیح دهید. اگر لجبازی در کودک 7 ساله همچنان ادامه داشت، تلاش کنید تا به رفتار او بی‌توجه باقی بمانید و تسلیم خواسته‌هایش نشوید.

اگر بتوانید برای چند بار در این زمینه موفق شوید، متوجه خواهید شد که رفتارهای پرخاشگرانه و لجبازی‌های او به مرور کمتر می‌شود.

2-به وضعیت روحی-روانی کودک توجه کنید

اگر سبک تربیتی شما تغییری نکرده، اما متوجه شده‌اید کودکتان به یک باره لجباز و پرخاشگر شده، به دنبال پیدا کردن مشکلی باشید که لجبازی در او را به همراه داشته است.

به عنوان مثال مواردی همچون جابجایی خانه، مرگ والدین یا آشنایان نزدیک می‌توانند لجبازی در کودکان 7 ساله را به همراه داشته باشند. در چنین شرایطی لازم است او را نزد یک روانشناس کودک ببرید تا به فرزندتان کمک کند با شرایط جدید سازگار شود.

3-با مدرسه کودک مدام در ارتباط باشید

در بسیاری از مواقع، لجبازی در کودکان 7 ساله می‌تواند انعکاسی از شرایط نامناسب او در مدرسه باشد. ممکن است فشارهایی را که در مدرسه متحمل می‌شود، با بدخلقی و لجبازی نشان دهد.

بنابراین باید مدام با مدرسه ارتباط داشته باشید و وضعیت تحصیلی و رفتاری او را پیگیری کنید.

4-اوقات فراغت کودک را پر کنید

اگر فکر می‌کنید کودکتان بیکار است و وقت‌های خالی زیادی دارد، یک سرگرمی برای او مهیا کنید. بچه‌ها وقتی بیکار شوند و حوصله‌شان سر برود، به فکر دردسر می‌افتند و هر طور که شده چه از طریق لجبازی یا جلب توجه دیگران، می‌خواهند انرژی‌شان را تخلیه کنند.

اگر چنین چیزی را نمی‌خواهید توصیه می‌کنیم برای وقت‌های آزاد او برنامه‌ریزی کرده و تایم‌های خالی‌اش را با ثبت‌نام در کلاس زبان، موسیقی یا هر مهارتی که دوست دارد پر کنید.

5-الگوی خوبی برای کودک باشید

کودکان هنگام تولد هیچ کدام از مهارت‌های اجتماعی را ندارند و رفته رفته بخش مهمی از این مهارت‌ها در محیط خانواده با تقلید از پدر، مادر و دیگر اعضای خانواده شکل می‌گیرد؛ بنابراین اگر از لجبازی در کودکان 7 ساله شکایت دارید، بهتر است ابتدا نگاهی به رفتارهای خودتان بیندازید.

به طور خلاصه اینکه کودکان درست پا در جای شما می‌گذارند؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید کودکتان منظم باشد، باید ابتدا خودتان منظم باشید.

اضطراب‌های مرتبط با مدرسه و لجبازی در کودکان 7 ساله

گروهی از کودکان 7 ساله هنگام قرار گرفتن در جمع یا هنگام رفتن به مدرسه، دچار استرس و اضطراب می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است به دلیل مسخره شدن، تائید نشدن از سمت معلمی که سعی دارند توجهش را جلب کنند، استرس امتحان و بسیاری از موارد دیگر، لجبازی را پیش بگیرند.

نقش روانشناس مدرسه در کاهش لجبازی کودکان 7 ساله

روانشناس کودک از طریق علت‌یابی لجبازی در کودکان 7 ساله می‌تواند در کاهش عوامل زمینه‌ساز موثر باشد و راهکارهایی کاربردی و اصولی برای پیشگیری و درمان لجبازی در کودک هفت ساله ارائه دهد. گاهی اوقات والدین با رفتارهای اشتباهی که مرتکب می‌شوند، به افزایش لجبازی کودکان دامن می‌زنند. در صورتی که لجبازی ادامه داشته باشد، می‌تواند در بلند مدت و بزرگسالی تاثیرات نامطلوبی روی عملکردهای مختلف او بر جای بگذارد. در همین راستا مراکز مشاوره با داشتن مشاورانی برجسته در زمینه کودک به شما کمک می‌کند تا بتوانید به کاهش لجبازی در کودکان 7 ساله خود کمک کنید.

183 مقاله

درباره نویسنده
تیم تولیدمحتوا بازی بوک
مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
آموزش و تربیت کودکان

لجبازی کودکان، علت، راه های پیشگیری و درمان