آموزش کارآفرینی نوجوان

6 گامی که هنگام شروع یک کسب‌وکار در سن نوجوانی باید در نظر داشته باشید !

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

  1. آیا حقیقی کردن یک ایده در راستای ایجاد یک کسب‌وکار در واقعیت امکان‌پذیر است؟

جدای از مزایای آشکار کارآفرینی برای نوجوانان از نظر مهارت‌های کسب‌شده و درس‌های آموخته شده، شما همچنین خود را به‌عنوان یک پیشرو جاه‌طلب با دیگر همسالان خود متمایز خواهید کرد. مطرح‌کردن خود به‌عنوان فردی که مایل به مقابله با چالش‌های جدید است، کار بسیار بزرگی است. در واقع این نکات می‌تواند به‌خوبی باعث تمایز و برتری شما برای درخواست‌های آینده در ادامه تحصیل در دانشگاه و یا مصاحبه‌های شغلی و کارآموزی خواهد بود. اینها همه مزایایی هستند که بدون توجه به نتیجه کسب‌وکارتان دریافت خواهید کرد، اما اگر کسب‌وکار شما موفق شود، این مزایا چندین برابر خواهد شد. بااین‌حال در مسیر کارآفرینی – در هر سنی –این شرایط متداول و طبیعی است در قدم اول ذهن شما روی ایده‌هایی متمرکز شود که در نگاه اول به واقعیت درآوردن آن ممکن است امکان‌پذیر نباشد. علاوه‌برآن اگر به‌عنوان یک نوجوان در مسیر کارآفرینی قدم گذاشتید،  بعید است که در ابتدای مسیر  شما دانش یا زمان لازم برای ساخت بزرگ‌ترین تکنولوژی‌ها در عرصه نوآوری و فناوری  را داشته باشید. به همین دلیل سعی داشته باشید، برای بالابردن شانس موفقیت خود در مسیر کارآفرینی، ایده‌هایی را انتخاب کنید که در قدم اول نسبت به آن شوق فراوانی را دارید و برای حقیقی کردن آن لحظه‌شماری می‌کنید و سپس در قدم دوم مطمئن شوید که برای به واقعیت در آوردن آن توانایی مدیریت آن را از تولید اولیه محصول/خدمات اولیه، بازاریابی، تا حتی شناسایی افراد توانمند جهت همکاری با شما در آن حیطه را داشته باشید.

کارآفرین نوجوان

2. چه کسانی خواهان ایده شما یا به‌عبارت‌دیگر مخاطبین هدف ایده شما خواهند بود؟

یکی از راز و رمزهای موفقیت در یک کسب‌وکار، شناخت مخاطب هدف و تلاش برای جذب اوست. هنگامی که ایده‌ای برای تولید یک محصول یاعرضه خدماتی را دارید، سعی کنید در وهله اول متوجه شوید چه کسانی قرار است در آینده خواهان این محصول یا خدمات شما باشند. چرا که اگر شما یک کسب‌وکار را بدون شناختن مخاطبین هدف خود آغاز کنید، ممکن است رشد محدودی داشته باشید و از کارآفرینی خود ناامید شوید. مطمئناً در ابتدای مسیر نمی‌خواهید چنین اتفاقی برای شما رخ دهد. به‌عنوان بنیان‌گذار یک کسب‌وکار، باید محصول یا خدماتی را برگزینید که متناسب با مأموریتتان باشد. این محصول یا خدمات باید چیزی باشد که برای مصرف‌کنندگان ضروری است و مشکلی را در زندگی آن‌ها از میان برمی‌دارد. اگر محصول یا خدماتی که موردنیاز باشد ارائه نکنید، مشتریان به‌آسانی از شما خرید نخواهند کرد.

اولین نکته برای انتخاب و شناسایی مخاطب هدف را با یک سؤال شروع می‌کنیم: به نظر خودتان مخاطب ایده‌آل شما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ یا به عبارتی دیگر، محصول شما دقیقاً برای چه افرادی ساخته و تهیه می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانید از سه مورد زیر کمک بگیرید:

  • اطلاعات آماری مخاطبان (سن، محل زندگی، جنسیت …)
  • موارد موردعلاقه و آنچه در فضای مجازی دنبال می‌کنند
  • مشکلات و دغدغه‌هایی که در زندگی روزانه با آن مواجه هستند

پاسخ به تمام این موارد برای هر کسب‌وکاری متفاوت و اختصاصی است. هنگامی که بتوانید جواب‌هایی صحیح برای این سؤالات پیدا کنید، یعنی توانسته‌اید به‌خوبی مخاطب ایده‌آل و در واقع مخاطب هدف خود را بشناسید و مطابق با ویژگی‌های او به ارائه محصول و تبلیغات بپردازید.

 3. چگونه در مسیر کارآفرینی قدم‌به‌قدم کارهای خود را پیش ببرید!

یکی از توصیه‌هایی که به‌عنوان مشتاق کارآفرینانی می‌شنوید این است که هنگام ایجاد و توسعه کسب‌وکار خود، گام‌به‌گام حرکت کنید. این بسیار مهم است؛ زیرا به‌عنوان یک کارآفرین و مدیرعامل شرکت خود، مجبور خواهید شد کلاه‌های زیادی به سر داشته باشید و با بسیاری از مسائل و موانع مختلف به طور هم‌زمان برخورد کنید. پس باید بتوانید در هر قدم بررسی‌های لازم را از دیدگاه‌های مختلف به کار خود داشته باشید.

کسانی که اولویت‌بندی نمی‌کنند و عموماً کارها را در یک‌قدم انجام می‌دهند، بعید نیست که به‌زودی خود را در حال غرق‌شدن ببینند. در مقابل آنها، کسانی که فارغ از دید گسترده‌ای که نسبت به کار خود دارند، می‌توانند با هر کار یا مانعی که برایشان پیش می‌آید مقابله کنند و سپس به سراغ بعدی بروند، می‌توانند بالاخره کسب‌وکار خود را در مقابل دریای ناملایمات نجات دهند. به‌عنوان‌مثال مورگان مارانت، نوجوان ۱۷ساله و بنیان‌گذار نوجوان مؤسسه  Uniquely Me، بر اهمیت هر قدم کوچک و پیشرفت کوچکی که در این راه انجام می‌دهید، تأکید کرده است. او معتقد است که اکثر بنیان‌گذاران در پایان آن‌قدر روی تصویر موفقیت بزرگ خود متمرکز هستند که برای قدردانی از بردهای کوچک و پیشرفت در طول مسیر متوقف نمی‌شوند و از همین رو خسته و سرخورده توان کافی برای مقابله با مسائل را در حین کار از دست خواهند داد.

  4. چگونه به عنوان یک نوجوان در مسیر کارآفرینی، در برابر تغییرات سازگار و ثابت قدم هستید ؟

در هنگام قدم گذاشتن در مسیر ایجاد کسب کارتان، یا عرضه هر محصول یا خدماتی، تنها عاملی که در طی کار ثابت می‌ماند خود “تغییر” است و تنها راه موفقیت پاسخگویی و انطباق با تغییرات آینده است. برای مثال در طول زمان رقبا با محصولات جدید ظاهر می‌شوند و یا حتی ممکن است خود مشکل تغییر کند و یا بازار هدف ممکن است تغییر کند و غیره.

شما باید به‌عنوان یک کارآفرین در ابتدا سعی داشته باشید که ذهن خلاق داشته باشید و نسبت به تغییرات جسور باشید و سعی کنید  نبض صنعت، مخاطبین هدف و رقبای خود را در هر شرایطی حفظ کنید و همیشه چند قدم جلوتر را برنامه‌ریزی کرده باشید تا با تغییرات قریب‌الوقوع که ممکن است بر کسب‌وکار شما تأثیر بگذارد، سازگار شوید و شوکه نشوید.

به‌عنوان‌مثال بنجامین استرن، مدیرعامل ۱۶ساله شرکت  Nohbo، به‌عنوان یک کارآفرین نوجوان اظهار داشت که فکر می‌کرد این واقعیت که در نوجوانی بارها مجبور به جابه‌جایی شده بود، او را برای سازگاری لازم برای ایجاد استارت‌آپ آماده کند. بنجامین ممکن است هنوز تغییراتی را که در بازارش پیش می‌آید نداند، اما او مواظب است و آماده رویارویی رودررو با آن‌ها است.

5. چگونه در مسیر کارآفرینی کسب کارتان را بازاریابی و مدیریت کنید؟

یک کارآفرین موفق قبل از حرکت در مسیر کارآفرینی باید شناخت کامل و جامعی از بازار هدف و بازار بالقوه محصول خود داشته باشد. این شناخت باید پیش از شروع کار اجرایی و پیاده‌سازی ایده، کسب شود تا کارآفرین قدم‌های اول را درست بردارد و احتمال شکست به حداقل برسد. همسو با کارآفرینی، با مفهوم بازاریابی مواجهه هستیم که اهمیت و حیاتی بودن نقش آن در پیشبرد و پیشرفت مسیر و اهداف کارآفرینان واضح است. بازاریابی یک استراتژی است که توسط یک شرکت در جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. برای جذب و جلب نظر مشتری به یک محصول یا خدمت در بازار هدف، شرکت‌ها از روش خلاقانه و یا پیش‌تر بکار گرفته‌شده برای مواجه شدن با رقبا و حضور در عرصه بازار خود را آماده می‌کنند؛ اما ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد “تو بساز و آنها خواهند آمد”.

6. هدف و برنامه شما برای آینده کسب‌وکارتان چیست؟

پس از تأمین و سازمان‌دهی منابع موردنیاز، نوبت به عملی کردن ایده‌ها و راه‌اندازی کسب‌وکار می‌رسد. طبیعتاً پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز ایده‌ها به شوق و انگیزه و تلاش مضاعفی نیاز خواهد داشت. اولین عنصر برای موفقیت غلبه بر ناامیدی است. این امکان وجود دارد در مرحله اجرا همه کارها به‌خوبی انجام نشود؛ اما غلبه بر ناامیدی و تلاش، در نهایت به یافتن راه حلی مؤثر منجر می‌شود. به‌عنوان یک نوجوان، زمانی که از دبیرستان به دانشگاه می‌روید و سپس وارد بازار کار می‌شوید – یا اگر مستقیماً وارد دنیای کار می‌شوید، باید در مورد اینکه می‌خواهید کسب‌وکارتان در چند سال آینده به کجا برسانید و یا اصلاً هدف شما از انتخاب  مسیری که در آن وارد شده‌اید چیست بیشتر فکر کنید. آیا هدف شما از کارکردن و ایجاد یک کسب‌وکار صرفاً راهی برای به‌دست‌آوردن پول ماهانه است؟ یا امیدوار هستید که پس از پایان تحصیلات خود و شروع کسب‌وکارتان، ایده شما قرار است به‌عنوان منبع اصلی درآمد شما تبدیل شود؟ درهرصورت، شما می‌خواهید یک برنامه بلندمدت برای جایی که می‌خواهید کسب‌وکار خود را در سال‌های آینده ببینید داشته باشید – و اینکه چگونه می‌خواهید کسب‌وکار خود را حفظ کنید یا به پایان برسانید، درحالی‌که زندگی شما دستخوش تغییرات می‌شود. پس برنامه‌ریزی متناسب با خود را داشته باشید.

کارآفرین نوجوان2

سخنان پایانی

برای نوجوانانی که علاقه‌مند به راه‌اندازی مشاغل هستند، اکنون زمان مناسبی است، زیرا هرگز منابع بیشتری برای حمایت از آنها در این فعالیت‌های کارآفرینانه وجود نداشته است. هر نوجوان باانگیزه و بااراده برای اجرای یک پروژه از آغاز تا تکمیل و اجتناب از خارج‌شدن از مسیر توسط موانع و مشکلات، کاندیدای عالی برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین و یک مدیرعامل در آینده نزدیک است. نکته زیبا در مورد کارآفرینی این است که واقعاً برای همه قابل‌دسترسی است. امروزه نوجوانان بیشتری از این فرصت استفاده می‌کنند و نوآوری خود را وارد بازارهای محلی و یا حتی کشوری یا جهانی می‌کنند.

اگر شما نوجوانی هستید که به دنبال منابع کارآفرینی یا یک برنامه گام‌به‌گام جهت مشاوره برای تبدیل ایده هایتان به کسب‌وکار اختصاصی خود است، حتماً سعی کنید در کارگاه‌های آموزش مهارت کسب‌وکار نوجوانان جهت توانمند کردن خود در مسیر کارآفرینی شرکت کنید چرا که می‌تواند برای شما نوجوانان عزیز در این مسیر  بسیار کمک‌کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *