استاندارهای رشد فرزندبازی و هوش

معرفی انواع بازی با کودک یازده ماهه

زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

اهمیت بازی با کودک یازده ماهه

بازی با کودک یازده ماهه فقط یک سرگرمی برای کودکتان نیست بلکه به او کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی (درشت، ظریف)، انواع توجه (توجه دیداری، شنیداری)، حافظه، تخیل، برقراری رابطه اجتماعی، ایجاد حس همدلی و… را از طریق بازی تقویت و بهبود دهد. شما والدین به‌راحتی با استفاده از اسباب بازی های مناسب برای کودک یازده ماهه می‌توانید زمینه پیشرفت فرزند خود را در 11 ماهگی فراهم کنید که این کار برای موفقیت و یادگیری او در آینده هم بسیار حائز اهمیت است.

برای انجام بازی در یازده ماهگی نوزاد یک سری نکات وجود دارد که برای رشد همه جانبه فرزند خود بهتر است رعایت کنید که  در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

تأثیر بازی بر هوش کودک یازده ماهه

بازی، زندگی و شغل کودکان است و کودکان در سنین مختلف از طریق بازی مهارت‌های اجتماعی، اکتشاف و مهارت‌های شناختی را یاد می‌گیرند. شما با بازی با کودک یازده ماهه به او کمک می‌کنید تا به صورت فیزیکی، معنوی و روحی با محیط خود و با دیگر افراد درگیر شوند. بسیاری از تحقیقات روان‌شناختی وجود دارد که نشان می‌دهند اسباب‌بازی‌های خاص و بازی‌های فکری می‌توانند برای هوش و مهارت‌های مختلف کودک سودمند باشند.

فراهم کردن یک محیط تحریک کننده و ایجاد انواع فرصت‌های بازی برای کودک یازده ماهه در داخل و خارج از خانه یک شروع خوب برای تقویت هوش کودک است. بچه‌ها دوست دارند بدون هیچ قاعده و برنامه‌ای بازی کنند. جایی که خودشان قوانین آن را تعیین کنند و از تخیل و تصوراتشان استفاده کنند، و البته باید نحوه بازی با کودکان 11 ماهه توسط بزرگ‌ترها و والدین نظارت و سازماندهی شود.

کودک در یازده ماهگی چگونه بازی می‌کند؟

در این سن، کودک شما به همه چیز علاقه دارد؛ مانند قابلمه‌ها، کمدهای آشپزخانه، سبد لباسشویی و… به عبارتی کنجکاوی آنها حد و مرزی نمی‌شناسد. آنها در حال کاوش در محیط اطراف خود هستند و به روش خودشان، خود را سرگرم می‌کنند.

کودکان  11 ماهه فقط دو تا پنج دقیقه می‌توانند بر روی چیزی تمرکز داشته باشند یا بازی مستقل انجام دهند؛ بنابراین حتماً برای شما پیش می‌آید که در این روزها حتی دو دقیقه تنها نباشید. انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک یازده ماهه بخش بزرگی از تشویق رشد کودک شما است. صحبت‌کردن با آنها و درگیرکردن آنها در فعالیت‌های روزانه شما، به آنها کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی و حرکتی خود را توسعه دهند.

انواع بازی و فعالیت مناسب برای نوزادان در 11 ماهگی

بازی با کودک یازده ماهه پیچیدگی خاصی دارد؛ زیرا کودک شما تقریباً یک کودک نوپا است. در واقع، آنها ممکن است در حال حاضر اولین قدم‌های خود را بردارند و زمانی که همه چیز طبق خواسته آنها پیش نمی‌رود شروع به عصبانیت کنند همچنین فرزند شما در 11 ماهگی فعال‌تر است به صورتی که می‌تواند به انواع بازی‌ها واکنش نشان دهد و ابراز کند که به کدام یک بیشتر علاقه‌مند است. آیا شما می‌دانید بدون اسباب‌بازی چگونه با کودک 11 ماهه بازی کنیم؟ و چه نوع فعالیت‌هایی برای رشد کودکان 11 ماهه مفید است؟

نکته مهم درباره بازی با کودکان 11 ماهه این است که این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه باید کودک را سرگرم کنند؛ بلکه برای تحرک، کاوش حسی، مهارت‌های زبانی و مهارت‌های اجتماعی کودک شما نیز عالی باشند.

در ادامه به معرفی انواع بازی برای کودک یازده ماهه در ابعاد مختلف رشدی می‌پردازیم.

انواع اسباب بازی مناسب بازی با کودک یازده ماهه

بازی برای رشد جسمانی – هماهنگی حرکاتی و ادراکی کودک یازده ماهه

شما می‌توانید با بازی با کودک یازدهه ماهه به او در رشد جسمانی‌اش کمک کنید. برای آماده کردن فرزندتان برای اولین قدم‌هایش می‌توانید او را تشویق کنید که مستقل بایستد. برای این کار زمانی که با استفاده از تکیه‌گاه ایستاده است یک اسباب‌بازی مورد علاقه او را بردارید و آن را نزدیک دستی که با آن حمایت می‌کند بگیرید. امیدواریم با اشتیاق برای گرفتن اسباب‌بازی، کودک شما دستش را بردارد و باید سعی کند روی پای خود تعادل ایجاد کند. هنگامی که برای اولین‌بار این بازی برای کودک یازده ماهه را شروع می‌کنید، احتمالاً دست آنها بلافاصله دوباره به کاناپه برمی‌گردد. اما پس از مدتی، تعادل آنها بهبود پیدا می‌کند و خواهید دید که آنها می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری بدون پشتیبانی بایستند.

بازی برای رشد جسمانی و ادراکی – مهارت‌های حرکتی درشت

شما با انجام انواع بازی با کودک یازده ماهه می‌توانید زمینه رشد مهارت حرکتی درشت را برای فرزند خود فراهم کنید. یکی از بازی‌ها، انجام بازی تونل است. برای این بازی، به یک تونل بازی تاشو نیاز دارید، یا می‌توانید تونل را به وسیله پتو یا ملحفه و مبلمان بسازید. یک توپ داخل تونل قرار دهید. سپس کودک خود را تشویق کنید تا به داخل خزیده و توپ را از انتهای دیگر بیرون بیاورد. این یک راه عالی برای تقویت ماهیچه‌های آنها و درعین‌حال توسعه مهارت‌های حل مسئله است. وقتی توپ را بیرون آورد، آن را تشویق کنید و دوباره توپ را در تونل قرار دهید و تمرین را تکرار کنید.

بازی برای رشد جسمانی و ادراکی – مهارت‌های حرکتی ظریف

انجام بازی چیدن بلوک‌ها یا هر وسیله دیگری برای تقویت مهارت حرکتی ظریف عالی است. این بازی برای ماه‌های قبل هم گفته شده؛ ولی اکنون فرزند شما این کار را بهتر انجام می‌دهد.

خمیربازی از جمله اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودک یازده ماهه است. یک خمیربازی خانگی ساده (آرد، آب گرم، روغن نباتی و نمک) می‌تواند یک فعالیت لمسی عالی برای کودک شما فراهم کند. آنها را روی صندلی بنشانید و به آنها یاد دهید که چگونه خمیربازی را با دستانشان بغلتانند.

بازی برای رشد هیجانی اجتماعی – شناخت احساسات و کنترل هیجانات

نقاشی با کودک خود یکی دیگر از راه‌های عالی بازی با کودک یازده ماهه برای تقویت شناخت احساسات است. می‌توانید با کشیدن اشکال ساده مانند دایره، مربع و مثلث بازی را شروع کنید. شما همچنین می‌توانید به کودک خود نشان دهید که چگونه یک چهره را بکشد و سپس آنها می‌توانند آن را کپی کنند. نقاشی چهره‌ها یا احساسات مختلف به آنها کمک می‌کند تا درباره احساسات مختلف و هیجانات بیشتر یاد بگیرند.

بازی برای رشد شناختی – تقویت هوش و توجه

دست زدن یا کف زدن یک راه عالی برای بازی با نوزاد یازده ماهه است که به آن‌ها برای افزایش فعالیت مغزی و یادگیری نحوه استفاده هم‌زمان از هر دو طرف بدن کمک می‌کند. آنها همچنین عاشق یادگیری مهارت‌های جدیدی هستند که می‌توانند در مقابل همه نشان دهند که این روند لذت‌بخش‌تری را به وجود می‌آورد. این یک راه عالی برای بهبود حافظه و همچنین تمرکز کودک است که می‌تواند به او کمک کند مهارت‌های جدیدی مانند نحوه غذا خوردن مستقل را نیز بیاموزد.

معرفی انواع بازی با کودک یازده ماهه بدون اسباب بازی

برای انجام بازی با کودک یازده ماهه حتماً احتیاج به اسباب‌بازی یا تجهیزات خاصی ندارید. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از امکانات اطراف خود یا با استفاده از خلاقیت خود به راحتی بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای برای فرزند خود طراحی کنید که هم کودک شما لذت ببرد و هم رابطه عاطفی با فرزند خود را به وسیله آن بتوانید قوی کنید. در ادامه تعدادی از ساده‌ترین نوع بازی با نوزاد یازده ماهه را برای شما توضیح می‌دهیم.

تقلید کردن

تقلید از شما یک راه عالی دیگر برای بازی با کودک یازده ماهه و ارتقاء رشد او است؛ زیرا نوزادان همه چیز را کپی می‌کنند. نوزادان در این گروه سنی از تقلید دیگران مانند والدین و خواهر و برادر بزرگ‌تر لذت می‌برند که به آنها کمک می‌کند یاد بگیرند که چگونه کارها را خودشان انجام دهند. تخیل آنها با انجام فعالیت‌های جدید که شبیه کارهایی است که الگوهای آنها انجام می‌دهند، شکوفا می‌شود که می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. این به نوزادان در گروه سنی ده تا یازده ماهه اجازه می‌دهد تا مهارت‌های جدید را بیاموزند و همچنین توانایی‌های رشد حرکتی خود را بهبود بخشند.

بازی با آینه

بازی با آینه از جمله فعالیت‌های عالی برای بازی با کودک یازده ماهه است؛ زیرا به آنها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که چگونه از دست‌ها و پاهای خود به طور مؤثرتر استفاده کنند. آنها از نگاه کردن به خود لذت می‌برند و حتی سعی می‌کنند حالات صورت خود را تقلید کنند که می‌تواند ساعت‌ها سرگرمی برای همه باشد.

غذاهای انگشتی

برای بازی با کودک یازده ماهه می‌توانید از غذاهای انگشتی استفاده کنید. در ظرف فرزند خود غذاهایی مانند چیپس سیب‌زمینی، برش‌های امن میوه و بیسکویت قرار دهید. این بازی هم به فرزند شما کمک می‌کند تا غذا خوردن مستقل را یاد بگیرد و هم در تقویت مهارت حرکتی ظریف او مؤثر است. همچنین می‌توانید تعدادی ظرف خالی در دسترس او قرار دهید تا مواد غذای را از ظرفی به ظرف دیگر بریزد این کار موجب هماهنگی چشم و دست نوزاد می‌شود.

آواز خواندن

آوازخواندن یک راه سرگرم‌کننده و از ساده‌ترین نوع بازی با کودک 11 ماهه است که به کودک شما در یادگیری چیزهای جدید و توسعه خلاقیت کمک می‌کند. آهنگ‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید برای نوزادان در این محدوده سنی استفاده کنید همچنین می‌توانید شعر‌های خود را نیز بسازید و آن‌ها را برای کودکتان بخوانید که باعث می‌شود برای همه سرگرم‌کننده‌تر شود. آوازخواندن، مهارت‌های زبانی را بهبود می‌بخشند و در عین حال حافظه را تقویت می‌کند.

رقصیدن

رقصیدن به کودکان 10 تا 11 ماهه کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را با انجام حرکت در کنار موسیقی‌های مختلف توسعه دهند. همچنین راه بسیار خوبی برای بیان خلاقانه نوزادان است. برای بازی با کودک یازده ماهه در این روش اصلاً به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. رقصیدن به نوزادان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی درشت خود را توسعه دهند.

بازی با کودک یازده ماهه بدون اسباب بازی

اسباب بازی برای کودک یازده ماهه

با نزدیک‌شدن به اولین تولد فرزند کوچک شما، تحرک او بیشتر شده است و مشغول نگه‌داشتن او با یک اسباب‌بازی سخت‌تر است. ممکن است به این فکر کنید که آیا اسباب بازی برای کودک یازده ماهه وجود دارد که آنها را بیش از 30 ثانیه مشغول نگه دارد؟ در ادامه ما به شما بهترین اسباب بازی برای نوزاد یازده ماهه را معرفی می‌کنیم که شما می‌توانید از آنها برای فرزند دلبندتان استفاده کنید.

انواع اسباب‌بازی‌های موزیکال

صفحه کلید لمسی موزیکال حیوانات، بلز، تبلک و…برای بازی با کودک یازده ماهه عالی هستند و کودک مجذوب نحوه عملکرد آنها می‌شود. کودکان با بازی با آنها رابطه علت و معلولی را بهتر درک می‌کند و در تقویت هوش موسیقی آنها بسیار مؤثر است.

انواع عروسک‌ها

اسباب‌بازی و عروسک‌های پولیشی و نرم حیوانات یا انسان برای فرزند خود تهیه کنید. استفاده از عروسک‌ها یک ایده خوبی برای بازی با کودک یازده ماهه است. شما می‌توانید با استفاده از این عروسک‌ها برای فرزند خود بازی نمایشی مختلف و متنوعی اجرا کنید همچنین می‌توانید داستانی برای کودک تعریف کنید که عروسک‌هایش شخصیت اصلی آن باشند.

انواع اسباب‌بازی‌های چکشی

اسباب‌بازی‌های چکشی مانند توپ دالی توپه در تقویت هوش حرکتی و مهارت حرکتی کودک تأثیرگذار است. رنگ و طرح این اسباب‌بازی خاص واقعاً جذاب است و برای چشمان کودک لذت‌بخش خواهد بود. چکش و توپ‌های کوچک کاملاً برای دست‌های کوچک ساخته شده‌اند. نوزادان عاشق چکش زدن توپ‌ها و تماشای عبور آنها از پیچ و خم هستند.

انواع پازل‌ها برای بازی با کودک یازده ماهه

پازل‌های مختلفی از جمله، پازل حیوانات، پازل حروف الفبا، شخصیت‌های کارتنی و… با جنس‌های مختلفی مانند چوب و کاغذ برای بازی با کودکان یازده ماهه وجود دارد. پازل‌ها مهارت‌های استدلالی و منطقی کودکان را توسعه می‌دهد.

تأثیر عدم بازی با کودک یازده ماهه

مجموعه قابل توجهی از تحقیقات مربوط به بازی کودکان و تأثیر آنها بر یادگیری و توسعه مهارت‌های کودک وجود دارد که نشان می‌دهد هرچه کودک به خصوص در سن قبل از 2 سالگی بازی و فعالیت‌های مختلف و متنوعی انجام دهد هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی، بهره هوشی، موفقیت، شایستگی و محبوبیت اجتماعی و… بالاتری نسبت به همسالان خود در آینده نشان می‌دهد.

سؤالات متداول

مزایای بازی با کودک یازده ماهه چیست؟

تقویت هوش، کمک به رشد همه جانبه کودک، پرورش خلاقیت و اعتماد به نفس از جمله مزایای بازی با کودکان است.

آیا شن بازی برای بازی با کودک یازده ماهه مناسب است؟

شن بازی برای نوزاد یازده ماهه بسیار مفید است؛ زیرا مهارت حرکتی ظریف، توجه، شناخت رنگ‌ها، حس لامسه، تخیل و… را تقویت می‌کند. از شن‌بازی در درمان روان‌شناختی کودکان نیز استفاده می‌شود.

23 مقاله

درباره نویسنده
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
استاندارهای رشد فرزندبازی و هوش

بازی با کودک یک ساله؛ معرفی بهترین بازی‌های هدفمند