آموزش کارآفرینی نوجوان

8 عادت موثر برموفقیت در مسیر کارآفرینی در سنین نوجوانی

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

موضوع مهمی که درباره بیشتر افراد موفق وجود دارد که آنها را از همۀ افراد جدا می‌کند؛ آنها آموخته‌اند تا بر توانایی‌ها، صفات و ویژگی‌های طبیعی خود تکیه کنند تا به رؤیاهای خود برسند. افراد موفق در شرایطی متفاوت از بقیه ما قرار دارند. آنها چالش‌ها را به شیوه‌ای متفاوت از بسیاری از افراد نگاه می‌کنند، آنها مهارت‌ها و صفات خود را بهبود می‌بخشند به همین دلیل جلوتر از بقیه هستند. زندگی کارآفرینی به علاقه و اشتیاقی بی‌پایان و نوعی سادگی خاص در مواجهه با ناشناخته‌ها نیاز دارد. نسل جوان به‌مواجهه ی روزانه با یک‌دنیای جدید عادت بیشتری دارد، از این بابت نگرانی به خود راه نمی‌دهد و از این تجربه‌های جدید حتی لذت هم می‌برد. این در حالی است که وقتی به سن‌وسال خاصی برسید، بیش از اندازه راجع به مشکلات احتمالی خواهید دانست و ممکن است به‌کلی از قدم گذاشتن در یک مسیر خاص صرف‌نظر کنید.

زمانی که به طور منظم قدم‌هایی برمی‌دارید در مسیر کارآفرینی که باعث پیشرفت کسب‌وکار و خودتان می‌شود، به‌احتمال زیاد به‌سرعت به اهداف کارآفرینی خود می‌رسید و انگیزه بیشتری برای حرکت در این مسیر به دست می‌آورید.  به یاد داشته باشید عادات منفی شما نوجوان عزیز را در راه رسیدن به خواسته‌هایتان و اهدافتان  به عقب می‌کشاند.

شما نوجوانان عزیز، می توانید با انجام این کارهای ساده اما مؤثر تا جایی که ممکن است روی پرورش ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنید:

1. ریسک‌پذیر باشید

با بالارفتن سن، افراد در شیوه‌های قدیمی عمل و تفکر خود گیر می‌کنند و خلاقانه فکرکردن برایشان دشوار می‌شود. برای کارآفرین شدن و داشتن یک استارتاپ موفق، با وجود چالش‌ها و رقبای جدیدی که هر روز سر راه شما قرار می‌گیرند، مهم است تفکر خارج از جعبه را به تیم خود نشان دهید و در این زمینه الگوی آنان باشید. به یاد داشته باشید که هیچ‌چیز ارزشمندی در یک بشقاب به شما تحویل داده نمی‌شود و تا زمانی که عملاً آنها را انجام ندهید، از نتیجه اکثر اقدامات مطلع نخواهید شد.

ریسک و تصمیم‌گیری ارتباط نزدیکی باهم دارند. تصمیم‌گیری در موقعیت‌های مختلفی که درجات مختلفی از ریسک را به همراه دارند، انجام می‌گیرد. ناگفته نماند که رمز موفقیت در ازبین‌بردن شرایط ریسک و مخاطره نیست. بلکه یک کارآفرین موفق باید بتواند برای دستیابی به جایگاه قابل‌قبول و مناسبی در پیوستار میزان اطمینان، به موفقیت قابل‌توجهی نائل گردد؛ بنابراین سعی کنید در حقیقی کردن اقدامات خود در راستای ایجاد یک کسب کار به‌عنوان کارآفرین نوجوان در قدم اول سعی کنید پرورش ذهن خلاق را در خود داشته باشید و در ریسک‌کردن نسبت به عملی کردن ایده‌هایتان راحت باشید و بدانید که اگر هدف‌گذاری شما طبق برنامه‌ریزی پیش نرود، نگران نباشید چرا که شما قادر خواهید بود از هرگونه شکستی عقب‌نشینی کنید یا برای آن راه‌حل جایگزینی.

2. خودتان را به چالش بکشید

هرگز از خودتان راضی نباشید چرا که سعی کنید هر روز خود را به چالش بکشید و مهارت  جدیدی را انجام دهید تا یاد بگیرید و  تا دید خود را گسترش دهید و ذهن خود را  خلاق و فعال نگه دارید. شما باید دائماً در حال یادگیری و پرورش مهارت‌های خود باشید.  به یاد داشته باشید موفقیت‌های پی‌درپی فقط به‌راحتی به دست نمی‌آیند – شما باید تشنه آن باشید و مایل باشید به طور پیوسته برای رسیدن به آن تلاش کنید. افراد موفق، بدون خستگی دنبال اهداف خود هستند. آنها به‌سادگی تسلیم نمی‌شوند. اگر می‌خواهید موفق شوید، باید فوق‌العاده جاه‌طلب و پرانگیزه باشید، شما باید تمایل بیشتری برای انجام کارهای سخت داشته باشید. افرادی که موفق هستند یک‌رشته رقابتی سالم دارند که آنها را بیشتر تحریک می‌کند و متعهد به پیروی از اهداف خود می‌کند؛ اما آنها نمی‌خواهند دیگران را کپی کنند آنها مصمم به موفقیت در شرایط خود هستند و انگیزه درونی آنها الهام‌بخش دیگران است.

3. به خودتان ایمان داشته باشید

باایمان داشتن به خود می‌توانید موفقیت‌های بسیاری را کسب کنید. میزان موفقیتی که در زندگی به دست می‌آورید مستقیماً با سیستم اعتقادی شما مرتبط است. من در اینجا در مورد دین یا فلسفه صحبت نمی‌کنم. منظور من اعتقاد شما به توانایی‌هایتان برای موفقیت است. اعتقاد به خود مستلزم اعتماد به توانایی‌های خود است. باید باور داشته باشید که اگر ذهن خود را به  توانا معطوف کنید، می‌توانید به اهداف خود برسید. هر کارآفرین به‌خصوص در سن نوجوانی به خودباوری زیادی در حقیقی کردن اهداف و برنامه‌های خود در مسیر کارآفرینی نیاز دارد، باور اینکه شما می‌توانید موفق شوید، و این باور اگر درون ذهن شما ریشه داشته باشد شما را در مسیر موفقیت سوق می‌دهد. به یاد داشته باشید که معجزه زمانی اتفاق می‌افتد که شما باور داشته باشید چنین چیزی امکان‌پذیر است. تلاش سخت، آزمایش و ثبات لازم برای اصلاح زندگی شما منوط به باور شما به پتانسیل تغییر است.

4. افراد مثبت‌نگر به‌عنوان دوست خود انتخاب کنید

ارتباط با افراد مثبت‌نگر محاسن و مزایای زیادی در مسیر موفقیت شما نوجوانان عزیز، دارد. تجربه بسیاری از افراد موفق نشان داده که همراهی دوستان خوب و مثبت‌نگر تا چه حد در موفقیت آنها تأثیرگذار بوده. دوستان نزدیک و افراد مورد اعتماد خود را بادقت انتخاب کنید. افرادی که با آنها ارتباط دارید، تفاوت بزرگی در موفقیت سرمایه‌گذاری شما ایجاد می‌کنند.یک دوست خوب با نگرش و دید مثبت به شما و علایق و عقایدتان احترام می‌گذارد، خوبی‌ها و حسن‌های شما را می‌بیند، به بهترشدن رفتار و نگرش شما کمک می‌کند، معمولاً شناخت خوبی از احساسات، نظرات و ویژگی‌های شما دارد و سعی می‌کند تا شما را در راه رسیدن به اهداف و رؤیاهایتان تشویق کند.این دوستان در هنگام سختی‌ها و مشکلات، بدون داشتن هیچ‌گونه چشمداشتی و حتی بدون اینکه از آنها به طور مستقیم درخواست کمک کنید، به یاری شما می‌آیند، زیرا موفقیت و شادی دیگران باعث خوشحالی آنها نیز می‌شود.

در مقابل، افراد منفی‌نگر از شکست دیگران خوشحال شده و در دلشان جشن می‌گیرند، زیرا چنین تصور می‌کنند که اگر دیگران به موفقیتی دست پیدا کنند، ممکن است آنها جایگاه خود را از دست بدهند؛ بنابراین، آنها نسبت به موفقیت و خوشحالی دیگران، احساس حسادت می‌کنند.

5. کنجکاو باشید

تنها زمانی چیزی جدید را یاد خواهید گرفت که نسبت به آن از کنجکاوی کافی برخوردار باشید. تجربه نشان داده است که در بسیاری از محیط‌های کاری فضا به نحوی است که فرد انگیزه و توانی برای این موضوع نخواهد داشت و تحت این شرایط پیشرفت و ارائه خلاقیت امری غیرممکن خواهد بود. درواقع مدیران برتر در شرکت خود به نحوی اقدام می‌کنند که این فضا برای پیشرفت همگان میسر باشد و بدون شک به هر میزان که تیم شرکت قدرتمندتر باشد، به همان میزان شرکت شما نیز رشد و ترقی پیدا خواهد کرد. در این زمینه توصیه می‌شود رویکردهای متنوعی داشته باشید تا افراد مجبور به ایده‌پردازی شوند.

6. از مسیر پیش رو و در حال حرکت خود فارغ از بحث مالی راضی باشید

ایده‌آل‌گرایی  نوجوانان و جوانان، رضایتمندی آنان را بیشتر به سبک زندگی‌شان گره می‌زند تا پاداش. وسوسه دستیابی به پول در سبک زندگی کارآفرینی وجود دارد؛ اما لذت بردن از یادگیری روزانه، روابط تازه و قرارگرفتن در موقعیتی جدید در بین گروه همسالان، برای کارآفرینان جوان رضایت بیشتر و ملموس‌تری به همراه دارد. اینکه مسئولیت تصمیم‌گیری‌ها و در نتیجه اشتباهاتشان با خودشان باشد برای آنها بسیار لذت‌بخش است.

سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال کارآفرینان جوان و با استعدادی هستند که بتوانند توانایی‌های خودشان را خوب عرضه کنند، برای مذاکره مهارت بالایی داشته باشند، از توانایی حل مسئله برخوردار و پیش‌زمینه مطالعاتی گسترده‌ای داشته باشند. به همین دلیل است که بهتر است فارغ از بعد مالی این مسیر تجربیاتی که در تمام جنبه‌های زندگی کسب کرده‌اید را برجسته کنید.بنابراین اگربه عنوان نوجوان کارآفرینی بلندپرواز هستید و از ویژگی‌های بالا برخوردارید، آینده روشنی در انتظار شماست. وقت آن فرارسیده است که از مزیت‌های خود استفاده کنید و دنیای اطراف خود را تغییر دهید.

7. از اشتباهات درس بگیرید

شما به‌عنوان یک نوجوان در مسیر کارآفرینی ممکن است اشتباهات زیادی را در مسیر انتخابی خود تجربه کنید. شما اگر قبول نکنید که دچار اشتباه شده‌اید، نمی‌توانید از اشتباهاتتان درس بگیرید.بنابراین قدم اول قبول کردن اشتباهاتتان و به گردن گرفتن آنهاست. اگر در این مسیر شما مقصر بودید به کسانی که باید بدانند اشتباه خود را اطلاع دهید، و از آنان عذرخواهی کنید و به آنها بگویید که در حال فکرکردن به یک راه‌حل هستید.گفتن “شرمنده‌ام” شجاعت است، و بهتر از آن است که به‌راحتی خطای خود را پنهان کنید یا بدتر، فکر کنید که با این کار سرزنش دیگران برای آن پاک شود.با معذرت‌خواهی در بلندمدت مردم اشتباه اصلی شما را فراموش کرده، شجاعت و صداقتتان را به یاد می‌آورند به یاد داشته باشید شما ممکن است تا پیداکردن روشی که با موفقیت مانع از تکرار اشتباهات گذشته‌تان می‌شود، مجبور شوید چندین روش را برای به‌کاربردن عملی درس‌هایی که از اشتباهات خود گرفته‌اید امتحان کنید.

8.  انعطاف‌پذیری باشید

این طبیعی است که نتوانیم تمام تغییرات پیرامون خود را بپذیریم؛ اما حتماً برای موفقیت در زندگی می‌توانیم تا حدودی انعطاف‌پذیر باشیم. اگر نگاهی به زندگی خود بیندازیم متوجه تغییراتی دائمی در زندگی خود خواهیم شد. بسیاری از شرایط و تغییرات کوچک نیز می‌توانند در زندگی ما تأثیرگذار باشند و روزی همین تغییرات کوچک منشأ یک تغییر بزرگ در زندگی ما شوند. مدیران انعطاف‌پذیر از جمله بهترین‌ها محسوب می‌شوند که محیطی جذاب را در شرکت شکل خواهند داد. درواقع تغییر موضوعی است که همواره رخ می‌دهد و تحت این شرایط درصورتی‌که خود را با این روند همراه نسازید، بدون شک با شکست مواجه خواهید شد. در همین راستا ضروری است تا همواره نسبت به تغییرات واکنش مثبتی داشته باشید. بااین‌حال این موضوع تنها نباید مختص شما باشد و ضروری است با آموزش همگانی، نگرش کل تیم را نسبت به این مقوله تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×
هوش های گاردنرهوش و استعداد

تست هوش گاردنر